یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰

در گفت‌‌وگو با دکتر مصطفی اکبری مطرح شد؛

چگونه با بدنی سالم از زندگی لذت ببریم

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: با رعایت اصول ورزش، ارگونومی، درست زندگی‌گردن، تقویت عضلات ناحیه‌های‌‌ آسیب‌پذیر مثل گردن و کمر و نیز با دسته‌بندی مراحل بهداشت می‌توانیم زندگی جسمی و روانی بهتری داشته باشیم .

به گزارش پایگاه خبری رازی پرس دکتر مصطفی اکبری عضو هیات علمی دانشگاه رازی دکترای پزشکی خود را از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای تخصصی خود را از دانشگاه تهران در رشته آسیب ورزشی اخذ نمود. از جمله سوابق کاری ایشان می‌توان به ۶ سال پزشک تیم ملی کشتی کشور و نماینده FILA در ایران ، پزشک تیم ملی فوتبال جوانان به مدت ۲ سال و همچنین پزشک تیم‌های فوتبال درلیگ برتر اشاره کرد. دکتر اکبری ۵ سال پیش برای اولین بار در غرب کشور کلینیک تخصصی آسیب ورزشی و ورزش‌درمانی را در کرمانشاه تاسیس نمود.

با توجه به اهمیت مقوله سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌های اسکلتی- عضلانی که در بسیاری از جوامع شایع شده است گفت و گویی را با دکتر اکبری انجام داده‌ایم که در ادامه آمده است:

 

لطفا در رابطه با حفظ سلامت و پیشگیری از مشکلات اسکلتی- عظلانی که در بحث‌ پیش ذکر شد لطفا توضیحات تکمیلی را بفرمایید:

در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است و در این مورد مشکلات عدیده‌ای را در سه گروه مختلف می‌توان بررسی کرد.  گروه اول کارمندان و کسانی هستند که شغل پشت میز نشینی دارند. در این افراد با توجه به استفاده مستمر از سیستم و به‌خصوص طی دو سال اخیر به‌دلیل کم‌تحرکی، کار در شرایط مجازی و لزوم استفاده بیشتر از تلفن همراه و اپلیکیشن‌ها مشکلات اسکلتی- عضلانی افزایش پیداکرده لازم است که این افراد ملزم به رعایت یکسری قوانین برای جلوگیری از آسیب‎های جدی می‌شوند.

گروه دوم ورزشکاران هستند که نیاز دارند مطالبی را در مورد ساختار بدن بدانند. در صورت رعایت اصول و مقرارت  در ورزش‌های سبک و حرفه‌ای دچار آسبب نخواهند شد.

گروه سوم افراد عادی هستند که می‌توان آنها را از نظر سن و جنس تقسیم‌بندی کرد. این دسته از افراد معمولا کارهای روزمره را انجام می‌دهند و نیازمند ورزش یک روز درمیان با فشار متوسط هستند.

طبق چند برنامه به‌صورت عضوبه عضو برای هر گروه می‌توانیم بحث‌ها را به‌صورت تخصصی شرح دهیم.

 

برای ارتقای کیفیت زندگی جسمی چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

همان‌طور که سازمان بهداشت جهانی تعریف می‌کند بهداشت و سلامت عبارت است از: درست‌ زندگی‌کردن و در صحت‌بودن جسم، روح و جایگاه اجتماعی هر فرد. بر همین اساس برای حفظ و ارتقای سلامت آن برنامه‌های پیشگیری را اساس می‌دانند.

در رابطه با پیشگیری پیش از درمان توضیحاتی بفرمایید:

خود پیشگیری‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

پیشگیری نوع1 تا 3. پیشگیری نوع 1 علاج واقعه قبل از وقوع است. یعنی قبل از بروز مشکل زودتر تشخیص دهیم و به موقع اقداماتی را انجام دهیم که به مراحل مشکل بعدی بر نخوریم.

برای مثال در کار ایمنی را رعایت کنیم تا دچارسانحه احتمالی نشویم یا در ساخت و ساز با پیش‌بینی زلزله خانه‌ها را محکم بسازیم. همچنین در مکان احتمال حریق، کپسول آتشنشانی قرار می‌دهیم.

 با توجه به مثال‌های ذکرشده در محیط زندگی می‌توانیم بگوییم که در رابطه با بدن هم همینطور است. و باید از بروز آسیب‌های احتمالی پیشگیری شود؛ بنابراین محیط کار باید هم از نظر روحی  مناسب باشد و هم از نظر جسمی با آناتومی فرد ارگونومی (تناسب) داشته باشد تا در طولانی‌مدت افراد دچار بیماری‌های اسکلتی- عضلانی حاد نشوند. 

 

 با توجه به توضیحاتی که ارائه دادید از نظر شما محیط مناسب برای کار چه محیطی است؟

 برای محل کار باید، بهداشت محیط، نورپردازی، فضای شاد و دمای مناسب درنظر گرفته شود تا یک محیط سالم هم از نظر روانی و هم جسمی برای فرد طراحی شده باشد.

 در ادامه پیشگیری‌ها: در پیشگیری نوع 2 که سازمان بهداشت جهانی مطرح کرده است بحث درمان به‌موقع می‌باشد. این نوع از پیشگیری شامل: تشخیص، امداد و نجات و درمان به موقع است. به این معنی که مشکل به‌وجود آمده را بسیار سریع متوجه شویم. به این معنی که اسکرین تست‌ها، آزمایشات و غربالگری‌ها را که شامل چک آپ سالیانه و 6 ماهه می‌باشد را انجام دهیم.این عمل باعث می‌شود که اگر مشکلی به وجود آمده است را به موقع تشخیص دهیم و برای درمان به موقع اقام نماییم. برای مثال در بحث حادثه باید بتوانیم امداد و نجات را به‌موقع انجام دهیم.

در پیشگیری نوع 3 بازتوانی مطرح است. به این گونه که درمان اتفاق افتاده اما اقدامات انجام‌شده پاسخگو نبوده است. در این مرحله باید از وسعت مشکل جلوگیری کنیم. مثلا شخصی که دچار حادثه‌ای شده و معلولیت پیدا کرده را باید بتوانیم بازتوانی کنیم به این معنی که مشکل به وجود آمده تمام زندگی فرد را تحت‌الشعاع آن آسیب قرار دهد.

تکنیک‌های بازتوانی در ورزش بسیار اهمیت دارد. مثلا به‌دنبال جراحی قلب باز باید فرد بیمار بازتوانی قلبی شود به‌اینصورت که به‌تدریج ورزش کند. باید حجم تنفسی و قلبی آن را بالا ببریم تا بتواند به زندگی عادی خود برگردد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که:با رعایت اصول ورزش، ارگونومی، درست زندگی‌گردن، تقویت عضلات ناحیه‌های‌‌ آسیب‌پذیر مثل گردن و کمر و نیز با دسته‌بندی مراحل بهداشت و سلامت و توجه به پیشگیری‌های نوع 1 تا 3  می‌توانیم زندگی جسمی و روانی بهتری داشته باشیم و سلامتی را در تمام ابعاد زندگی به‌وجود بیاوریم.

 

 


کد خبر : 61636

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha